Vi forsøker å gjøre innholdet praktisk rettet, og øver gjerne litt - med tilhørerne som "klassen" - i løpet av foredraget. Det har vært et mål for oss at lærere etter våre foredrag kan ta med seg pedagogiske grepene de har fått presentert rett til klasserommet.
I januar 2020 hadde vi "Engasjerende naturfag"-foredrag for naturfaglærere på Greåker videregående skole og omliggende ungdomsskoler i Sarpsborg. |
I mars 2019 var vi tilbake på NTNU med foredrag for realfaglektorstudentene. Flere av dem kjenner en eller flere av bøkene våre, fordi de finnes på diverse pensumlister. |
I april 2018 holdt Kari "Engasjerende naturfag"-foredrag for realfaglærerne på Kuben videregående skole i Oslo. |
I februar 2018 hadde Grethe foredrag for region 2 i Rogaland fylkeskommune. Nå har vi holdt Engasjerende naturfag-foredrag for alle tre regioner i Rogaland! |
I november 2017 holdt vi foredrag på fagdag for Hedmark fylkeskommune |
I mars 2017 holdt Kari og Grethe Engasjerende naturfag-foredrag på Elvebakken videregående skole i Oslo. |
I februar 2017 fikk naturfaglærere i Rogaland fylkeskommune øve seg på Å lage plakater i en fei og mange andre pedagogiske grep. |
I november 2016 var vi hos naturfaglærere i Troms fylkeskommune. |
I oktober 2016 hadde Kari "Engasjerende naturfag"-opplegg for en lektorklasse på NTNU |
I mars 2016 hadde vi Engasjerende naturfag-foredrag for framtidens naturfaglærere på NTNU. |
Sagt av lærere som har deltatt på våre foredrag:
"Kari Folkvord og Grethe Mahan viser gjennom sitt foredrag at det er tilnærmet ubegrenset av muligheter til å variere undervisningen. Ved å dele tips og erfaringer senker de terskelen for å tørre å prøve ut ulike undervisningsmetoder".
"Engasjerende naturfag har endret min undervisningspraksis. Elevene er veldig fornøyde med at de får være aktive i timene."
"Fint med konkrete tips om hvordan gjøre ting. Jeg ble inspirert!"
Kan ikke vente til jeg kommer tilbake til skolen for å sjekke om vi har bøkene – hvis ikke, gjett at de skal kjøpes inn J
"Særlig positivt: At forarbeidet ser overkommelig ut! Dere er bevisste på at tidsbegrensning ofte er en hindring for å drive denne typen undervisning. Noe som ofte resulterer i at man "gjør det på gamlemåten"."
"Endelig et matnyttig kurs! Elevene har i hovedsak ikke sjangs til å melde seg ut, og det er uhyre viktig. Dere er utrolig ærlige - kommer ikke med fasiten, men gir oss ideer."
"Dette burde vært obligatorisk i PPU og lærerskoler."
"Dette er midt i blinken for meg, for jeg har også erfart at elevene må aktiveres selv for å bli engasjerte, men jeg kunne ikke kommet på så mye bra selv. Takk!"
"Tusen takk for konkrete metoder til bruk i klasserommet J
"Jeg får tilbakemeldinger på at elevene setter pris på varierte undervisningsformer, og enkelte elever som i utgangspunktet var lei av naturfag har funnet ny inspirasjon".
"Veldig fint med praktiske tips samt å få øve på dem!"
På foredrag for naturfaglærere i Vest-Agder fylkeskommune i mai 2016. |
Sagt av lektorstudenter etter Engasjerende naturfag -foredrag:
"Kari og Grethe både viste og forklarte mange nyttige grep/arbeidsmåter man kan ty til i naturfagundervisning. Det ga oss studentene motivasjon og ny iver til å teste ut artige ting i praksis". Margret Osk Vidisdottir, student, NTNU.
"Veldig bra at det var så praktisk rettet. Utrolig kjekt å få så mange spennende verktøy og nye syn på arbeidsmetoder som jeg kan ta med meg og teste ut". Student, NTNU.
"Engasjerende når dere hadde kommentarer fra elevers erfaringer". Student, NTNU
"Fint at dere legger vekt på at alle må prøve og feile, og at vi ikke behøver å være "perfekte" fra start". Student, NTNU
"Kanon at det er så direkte – «hands on» (student, NTNU)
· "Motiverende og interessant å få høre noe vi for
en gangs skyld har bruk for! TAKK!" (Student, NTNU)
· "Det er fint å få inspirasjon på konkrete
ting vi kan gjøre som lærere, da ped.fag ofte blir litt ukonkret om ideelle
situasjoner." (Student, NTNU)
Sagt etter Engasjerende naturfag-foredrag av en lærerutdanner:
Kari Feren, førsteamanuensis og lærerutdanner, NTNU
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar