Blogglistenhits

Foredrag og tilbakemeldinger

Gjennom årene har vi holdt flere foredrag basert på de tre bøkene våre. Både på Cappen Damms fagdager, på Naturfagkonferansen, på FYR-samling, for ulike fylkeskommuner og for realfagslærere på videregående skoler, naturfaglærere i grunnskolen og realfaglektorstudenter på NTNU.

Vi forsøker å gjøre innholdet praktisk rettet, og øver gjerne litt - med tilhørerne som "klassen" - i løpet av foredraget. Det har vært et mål for oss at lærere etter våre foredrag kan ta med seg pedagogiske grepene de har fått presentert rett til klasserommet.

I august 2017 var vi på Tryggheim videregående skole i Rogaland, hvor sporty lærere stilte opp for å demonstrere en minversjon av Finn en guru. Dette var første gang vi hadde et foredrag for alle lærerne ved en skole, og vi fikk bekreftet at pedagogiske grep er like relevante for alle fag.

I mars 2017 holdt Kari foredrag for naturfaglærere i Porsgrunn kommune på det lokale vitensenteret DuVerden. Dette var vårt første foredrag for lærere fra ungdomstrinnet og mellomtrinnet. Tilbakemeldingene viste at de pedagogiske grepene var like interessante for grunnskolelærere.
I mars 2017 holdt Kari og Grethe Engasjerende naturfag-foredrag på Elvebakken videregående skole i Oslo.


I februar 2017 fikk naturfaglærere i Rogaland fylkeskommune øve seg på Å lage plakater i en fei
og mange andre pedagogiske grep.


I november 2016 var vi hos naturfaglærere i Troms fylkeskommune. 


I oktober 2016 hadde Kari "Engasjerende naturfag"-opplegg for en lektorklasse på NTNU


I mars 2016 hadde vi Engasjerende naturfag-foredrag for framtidens naturfaglærere på NTNU.

Sagt av lærere som har deltatt på våre foredrag:


"Kari Folkvord og Grethe Mahan viser gjennom sitt foredrag at det er tilnærmet ubegrenset av muligheter til å variere undervisningen. Ved å dele tips og erfaringer senker de terskelen for å tørre å prøve ut ulike undervisningsmetoder".

"Engasjerende naturfag har endret min undervisningspraksis. Elevene er veldig fornøyde med at de får være aktive i timene."

"Fint med konkrete tips om hvordan gjøre ting. Jeg ble inspirert!"

 Kan ikke vente til jeg kommer tilbake til skolen for å sjekke om vi har bøkene – hvis ikke, gjett at de skal kjøpes inn J

"Særlig positivt: At forarbeidet ser overkommelig ut! Dere er bevisste på at tidsbegrensning ofte er en hindring for å drive denne typen undervisning. Noe som ofte resulterer i at man "gjør det på gamlemåten"."

"Endelig et matnyttig kurs! Elevene har i hovedsak ikke sjangs til å melde seg ut, og det er uhyre viktig. Dere er utrolig ærlige - kommer ikke med fasiten, men gir oss ideer."

"Dette burde vært obligatorisk i PPU og lærerskoler."

"Dette er midt i blinken for meg, for jeg har også erfart at elevene må aktiveres selv for å bli engasjerte, men jeg kunne ikke kommet på så mye bra selv. Takk!"

"Tusen takk for konkrete metoder til bruk i klasserommet J

"Jeg får tilbakemeldinger på at elevene setter pris på varierte undervisningsformer, og enkelte elever som i utgangspunktet var lei av naturfag har funnet ny inspirasjon".

"Veldig fint med praktiske tips samt å få øve på dem!"

"Dere setter ord på ting som etter min mening er viktig og riktig."

På foredrag for naturfaglærere i Vest-Agder fylkeskommune i mai 2016.

Sagt av lektorstudenter etter Engasjerende naturfag -foredrag:


"Kari og Grethe både viste og forklarte mange nyttige grep/arbeidsmåter man kan ty til i naturfagundervisning. Det ga oss studentene motivasjon og ny iver til å teste ut artige ting i praksis". Margret Osk Vidisdottir, student, NTNU.

"Veldig bra at det var så praktisk rettet. Utrolig kjekt å få så mange spennende verktøy og nye syn på arbeidsmetoder som jeg kan ta med meg og teste ut". Student, NTNU.

"Engasjerende når dere hadde kommentarer fra elevers erfaringer". Student, NTNU

"Fint at dere legger vekt på at alle må prøve og feile, og at vi ikke behøver å være "perfekte" fra start". Student, NTNU


"Kanon at det er så direkte – «hands on» (student, NTNU)

"Veldig inspirerende - akkurat det jeg trengte i en travel praksis-hverdag!" Student, NTNU

·         "Motiverende og interessant å få høre noe vi for en gangs skyld har bruk for! TAKK!" (Student, NTNU)


·         "Det er fint å få inspirasjon på konkrete ting vi kan gjøre som lærere, da ped.fag ofte blir litt ukonkret om ideelle situasjoner." (Student, NTNU)


Sagt etter Engasjerende naturfag-foredrag av en lærerutdanner:


"Etter av vi ble oppmerksom på både Levende naturfag og ikke minst Engasjerende realfag har vi brukt aktiviteter herfra i undervisningen av lærerstudenter både som repetisjon/testing av forkunnskaper og som aktive læringsaktiviteter i de fleste emner i kjemi. Det er tydelig at studentene får et eierforhold til stoffet gjennom disse aktivitetene, der de både "konkurrerer" med seg selv og medstudenter om å lære kjemi. De blir ofte så ivrige at de ikke vil avslutte selv om undervisningsøkta er over. Vi har i flere år hatt Engasjerende realfag på pensumlisten, og kommer til å bruke den med studenter fortsatt. Etter at Engasjerende naturfag kom, og ikke minst etter et engasjerende foredrag om aktivitetene her, har vi bestemt oss for å bytte, ikke minst fordi den har aktiviteter for alle delene i naturfag, og egner seg også godt som utgangspunkt for praksisoppdrag til studentene.

Kari Feren, førsteamanuensis og lærerutdanner, NTNU




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar