Blogglistenhits

onsdag 25. april 2018

Tolv strategier for engasjerende timer: 12. Å erfare med flere sanser

Lytting og lesing er de vanligste kanalene for å ta inn informasjon i skolen. Mange elever opplever det som motiverende og meningsfullt å få muligheten til å utvide dette spekteret. Noen synes at de lærer bedre ved å ta i bruk flere sanser. Det er også noe med variasjon - elevene kvikner til når de plutselig eksponeres for noe annet og må lytte til rytmer eller musikk, studere et bilde eller kjenne på hva de føler eller mener om en sak eller et tema.

Dette er det tolvte "strategi-innlegget" i vår "Tolv strategier..."serie, som vi startet opp her.



Hvordan få elevene til å erfare med flere sanser?


Her på bloggen har vi vist mange eksempler på arbeidsmåter eller pedagogiske grep, som gir elevene muligheten til å få erfare med flere sanser.

Det finnes massevis av muligheter, men prøv for eksempel:


  • Perspektiver fra populærmusikken, diskolåt, se lenke her. Her bruker vi en musikktekst til å få elevene til å tenke rundt selvfølelse og spiseforstyrrelser.



  • Å bruke bilder som inspirasjon, se lenke her. Det er forskjell på å kaste et blikk på et bilde, og å se nøyere på det!



  • Nytt perspektiv, se lenke her. Her skal elevene kjenne på varmen fra solstrålene, og etterpå forestille seg at de er en solstråle. Slik endring i perspektiv kan faktisk endre opplevelsen av oppgavene.


Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar