Blogglistenhits

onsdag 14. februar 2018

Tolv strategier for engasjerende timer: 5. Å presentere for - eller undervise - andre.

Elevene kan presentere for hverandre, eller undervise hverandre, etter ulike mønstre - to og to eller i små grupper. Vi vet at det kan være nyttig å bli forklart ting på en annen møte enn læreren har gjort det. Alle elever vil ikke kunne bidra like godt, men her gjelder det uansett at det å undervise også fører til at den som underviser, lærer bedre.


Noen måter som elevene kan presentere for - eller undervise - hverandre på:


Her på Engasjerende naturfag-bloggen har vi vist flere eksempler på arbeidsmåter eller pedagogiske grep som gjør at elevene må presentere noe for hverandre eller undervise hverandre - etter beste evne, såklart. 

Prøv for eksempel: 


  • Level up!, se lenke her. Dette er egentlig rent oppgavearbeid, men pakket inn tre ulike nivåer, noe som gir en opplevelse av et slags spill. Elever som kommer seg greit gjennom oppgavene, kan bli hjelpelærere for andre!

Spill-aktige rammer er motiverende for mange elever.





  • Finn en guru, se lenke her. Elevene forklarer ulike tema for hverandre i en nøyaktig struktur, iblandet både litt musikk og bevegelse.


Hva vet jeg noe om, og kva kan jeg forklare til en annen?




  • Kreative produkter, se lenke her. Når elevene får bruke sin kreativitet til å lage modeller, er vår erfaring at de kan få til de utroligste ting. Etterpå bruker de modellene til å forklare temaet for andre.


Modell av en celle, laget nedi en eske foret med aluminiumsfolie.
Et unikt produkt - og elevenes egen ide!



Dette er det femte strategi-innlegget i vår "Tolv strategier..."-serie, som vi startet opp her.

Kom gjerne med tilbakemeldinger om du tester ut noe av dette.

Uansett - lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar