Blogglistenhits

onsdag 7. februar 2018

Tolv strategier for engasjerende timer: 4. Å skrive fag

Å skrive fag med egne ord er noe helt annet enn å kopiere setninger fra læreboka. Kopiering kan vise seg å være et slags "papegøyespråk", siden det er en gjentagelse av noe som for så vidt er riktig, men som ikke trenger å være koblet til noen faglig forståelse hos eleven. Når elevene oppmuntres til å skrive noe med egne ord, må de tenke selv og bruke sin egen forståelse. Elevene vil snart merke om dette er noe de kan noe om eller ikke.



Noen måter som elevene kan skrive fag på:


Her på Engasjerende naturfag-bloggen har vi vist flere eksempler på arbeidsmåter eller pedagogiske grep som gjør at elevene må skrive fag - med egne ord. 

Prøv for eksempel:


  • Å lage en ræpp, se lenke her. Ikke bare lett å komme i gang med skrivingen, men her har vi noen nyttige tips som læreren kan bruke.

(foto: Eirik Halvorsen - www.eirikhalvorsen.com)



  • Spisebrikke. Se lenke her. Her kan elevene både skrive og tegne.





  • Nytt perspektiv. Se lenke her. Å se på et fagtema "innenfra" - at du for eksempel skal forestille deg at du er solstrålen, kan gjøre det spennende å forestille seg hva som skjer.




  • Ett minutts stillhet - hva vet jeg fra før? Se lenke her. Ofte fint å ha små sekvenser hvor elevene kan formulere tankene sine skriftlig - med egne ord.

(foto: Eirik Halvorsen - www.eirikhalvorsen.com)


Dette er det fjerde"strategi-innlegget" i vår "Tolv strategier..."-serie, som vi startet opp her.


Kom gjerne med tilbakemeldinger om du tester ut noe av dette. 


Uansett - lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar