Blogglistenhits

onsdag 1. mars 2017

Hvor forskjellige er jenter og gutter?

Finnes det noen generelle forskjeller på gutter og jenter? I hvilken grad er vi født med slike generelle forskjeller, og i hvilken grad er det omgivelsene våre som har formet oss? Dette er spørsmål som mange elever har en mening om, og som uansett er lett å relatere til egne liv og folk man kjenner. Derfor kan disse spørsmålene være en god og konkret oppstart til tema rundt arv og miljø. Vi har gjort dette ved å bruke en låt av den svenske sang-gruppa The Real Group, som bruker humor når de beskriver typiske mannlige egenskaper og mannens utvikling. Låta nevner faktisk også x- og y-kromosomer, og det er ikke så vanlig i populærmusikk!

Født sånn, eller blitt sånn? Dette kan det være spennende å tenke høyt rundt i en naturfagtime. 


Dette opplegget leverte vi for flere år siden til Naturfagsenteret på naturfag.no, se her. Kort beskrivelse:
  • Låta "Man e man" (på norsk: "Man er mann") spilles, du finner den på youtube, se her
  • Teksten vises samtidig på kanon - du finner teksten på naturfag.no-siden her.
  • Kort oppklaring av svenske ord, hvis nødvendig. ("Gossar" er "gutter", for eksempel!)
  • Diskusjon i grupper, se naturfag.no-siden her men også gjengitt her:

Forslag til diskusjonstema:
  • Er det sånn at jenter og gutter er forskjellige, og i tilfelle, på hvilke måter?
  • Finnes det egenskaper som bare er knyttet til jenter eller til gutter?
  • Hvis det ikke finnes noen slike generelle forskjeller, hva er det da som gjør at vi blir forskjellige – arv eller miljø?
  • Kan du uansett kjønn være som du er, eller vil du kunne få reaksjoner fra venner eller familie dersom du ikke gjør som jenter eller gutter flest? Hvordan kan du forholde deg til slike reaksjoner?

Vi har selv brukt dette som en aktiviserende oppstart av et nytt tema, og lar hele opplegget ikke ta mer tid enn 15 minutter. Selv om elevene blir veldig engasjerte i diskusjonen, er det læreren som styrer tiden og bestemmer at "NÅ går vi videre".


Noen erfaringer

Når vi bruker låter på denne måten, er det teksten som er poenget - ikke at vi finner en kul låt som elevene kjenner fra før. Vi ønsker låter som kan brukes som inngang til et naturfaglig tema, for å inspirere elevene til å hente fram sine egne tanker og meninger. Som her med jenter og gutter er det et tema som alle har erfaring med og kan mene noe om, og det kan derfor være en fin måte å øve seg på å si meningen sin i en gruppe eller i plenum.

Mange elever engasjeres av musikk. Det kan også være oppkvikkende å bli møtt av en uvanlig start på naturfagtimen, så da er kanskje denne låta en mulighet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar