Blogglistenhits

onsdag 6. april 2016

En klassiker - BINGO!

Bingo er ikke noe nytt, heller ikke i naturfag. Mange lærere har kanskje laget en grunnstoff-bingo til klassen sin? Vi vil bare minne om at bingo kan brukes på de fleste tema, for de fleste årstrinn - og sikkert også i de fleste fag. Prøv å fortelle klassen at i morgen skal vi ha en liten kjemi-bingo, en bingo om arv eller hva det måtte være. Ofte vil en del elever forberede seg litt ekstra, for spill er alltid gøy!

Slik kan det gjøres:

  • Læreren har på forhånd laget bingoark til klassen. Dette kan være 15 ulike ark, dersom elevene sitter to og to. Hvert ark inneholder de samme rutene, men plassert på ulike steder, slik at ingen av arkene er like. Midterste rute inneholder et smilefjes. Det er litt arbeid å lage et slikt sett med bingoark første gangen, men da har man dem på pc'en og kan bruke dem om og om igjen i ulike klasser.


Bingoark fra temaet arv. Smilefjeset fungerer som en ferdig utfylt rute, og inngår i de to rekkene midt på brettet - vannrett og loddrett.
For usikre elever kan smilefjeset midt i alle fagordene være oppmuntrende.



  • Læreren har også laget en liste av tilhørende spørsmål eller utsagn, hvor ordene eller begrepene i bingorutene er svar på disse spørsmålene. De kan også være fagordet som hører sammen med beskrivelsen som læreren leser opp. 

  • Læreren leser opp utsagn eller spørsmål i tilfeldig rekkefølge, og elevene krysser av for riktig svar på bingoarkene sine. Spillet er slutt når et elevpar har krysset av en sammenhengende rekke loddrett, vannrett eller diagonalt. Det er også mulig å fortsette spillet til alle utsagnene er lest opp. Dersom elevene har svart riktig, vil de da ha krysset av alle rutene på arkene sine.
                 
                   Eksempler på spørsmål eller utsagn som hører til bingoarket om arv ovenfor:
                    - Kromosompar 23 dersom du er en gutt (svar. XY)
                    - En nitrogenbase som alltid binder seg med adenin i DNA (svar: tymin)
                    - Et gen som kamuflerer virkningen av et vikende gen (svar: dominant gen)

  • En artig ting med bingo er at hvem som helst kan vinne, og for elever som ikke er vant til å være blant dem som gjør det best faglig, kan dette være en god opplevelse. Og ekstra gøy er det kanskje hvis læreren har en liten sjokoladebit på lur til de heldige vinnerne. 

Her er temaet organisk kjemi, og jammen ble det bingo!
(Foto: Anette S. Guldager)


Et lite tips til læreren: Noen elever er usikre på om de krysser av på riktig rute. Dette er et godt argument for å være to i bingo, for da får de hjelp og støtte av hverandre. Læreren kan også holde seg litt i nærheten av enkeltelever, for å diskret bekrefte et av alternativene de lurer på, for eksempel. Det går også an å ta svarene på de første to spørsmålene i plenum, slik at alle får sjekket om de har riktige svar og at de har skjønt greia.

For snart ti år siden laget skrev vi om bingo for Naturfagsenteret på www.naturfag.no, om periodesystemet og om kjemi. Her ligger det ferdige lærerutsagn og bingoark til 15 elevpar, men disse er nok litt utdaterte i forhold til den nyere læreplanen. Men de kanskje fungere som eksempler eller inspirasjon? Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar