Blogglistenhits

fredag 18. mars 2016

Påskeinspirasjon for naturfaglærere

Det er alltid populært blant elevene når læreren kommer med en ny måte å arbeide med et naturfagtema på. Som lærere gjør vi gjerne noe som er gøy og annerledes, men det er viktig at det faglige likevel i sentrum. Her finnes det mange muligheter, og siden vi startet denne bloggen i januar, har vi beskrevet flere av dem. Kanskje dette kan være inspirerende lesestoff i påskeferien, eller noe å teste ut over påske? Nedenfor finner du en oversikt over noen av mulighetene vi har beskrevet:


  • 1,2,3,4,5-quiz: Repetisjonsspørsmål, hvor elevene får bruke kroppen og bevege seg litt. Litt konkurranse også.
  • Level up!: Oppgavearbeid på tre ulike nivåer, hvor hvert nivå må godkjennes av læreren før eleven får gå til neste nivå. Mange elever elsker følelsen av «spill».
  • Bøttekviss: Konkurranse mellom lag, hvor elevene som svarer riktig på et faglig spørsmål får kaste blink på papirkurven og kanskje skaffe laget sitt flere poeng.
  • Pictionary: Fagbegreper skal tegnes av en elev på gruppa, og de andre prøver å gjette riktig.
  • Finn en guru: Elevene sitter i en stor sirkel, og deles inn i 1’ere og 2ere. Ved hjelp av musikk fordeles de i stadig nye par, og veksler på å forklare eller bli forklart noe.
  • Påstander: Elever lager sanne og usanne påstander om et tema, og tester hverandre i grupper.
  • Å lage plakater i en fei: Her får elevene prøvd seg på rask og kreativ oppsummering, som presenteres for andre grupper etterpå.




Vi har sett – og elever har fortalt oss – at arbeidsmåter som dette kan gjøre at nye elever trives bedre med faget. Noen sier de synes mer elevaktive arbeidsmåter kan "åpne opp" faget litt, slik at de faglige temaene mer interessante og nyttige enn de trodde. Vi opplever altså at hvordan vi velger å arbeide i klasserommet har mye å si for elevenes interesse for faget. Og det er jo dette vi ønsker oss – at elevene skal bli mer engasjert i arbeidet med naturfag.

Mange av disse arbeidsmåtene kan fungere som en slags "gulrot", og det er ingen ulempe. «Hvis dere jobber skikkelig bra med dette i dag, blir vi ferdige, og da tar vi oss tid til en runde med Bøttekviss i morra!» kan motivere elevene til å stå på litt.

God påskeferie!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar