Blogglistenhits

søndag 27. mars 2016

Å lage et "kunnskapens tre"

Med et "kunnskapens tre" kan vi oppsummere et tema på en annerledes måte. Fargeglade oppheng av ulikt slag er ikke bare forbeholdt grunnskolen, men passer ypperlig også i videregående skole.
Slik kan treet se ut før bladene teipes på
Dette gjør du: På en A1-plakat (evt 2 A2-plakater teipet sammen) tegner du opp et enkelt tre med flere grener, og henger plakaten på en vegg. Fra en bunke av grønne ark klipper du raskt opp firkantede lapper (for eksempel 8x10 cm), slik at hver elev får en lapp.
Hver elev får et stikkord eller et spørsmål, som de skriver på den ene siden av lappen sin. På den andre siden (og opp ned i forhold til den første siden) skal de skrive om stikkordet eller svare på spørsmålet. Eventuelt kan læreren ha en liste med stikkord/spørsmål, klippe det opp i enkeltremser og la elevene trekke et tilfeldig stikkord/spørsmål å skrive om. Til sammen dekker stikkordene hele temaet, og elevene kan bruke læreboka i arbeidet. Når de er ferdige, teiper de opp sin lapp på treet, og med stikkord/spørsmål på forsiden, slik at lappen lett kan vippes opp for å lese baksiden. Til slutt er treet fullt av «blader» med sentrale fakta om et tema. Elevene kan bruke treet til å teste seg selv, for eksempel mens klassen arbeider med oppgaver e.l.
Et "kunnskapens tre" fylt med info om
 temaet økologi fra naturfag Vg1.
I julekalenderen i desember beskrev vi hvordan vi kan lage et "kunnskapens juletre". Da bytter vi ut det bjørkelignende treet med et grantre, og lar elevene skrive på sirkelformede lapper (diameter 8 cm, for eksempel). Til slutt står vi igjen med et juletre pyntet med kuler - som kan brukes til å repetere viktige begreper fra et tema. Se bildet nedenfor!
Har du opplevd en annerledes måte å oppsummere et tema på – som lærer, elev eller student? Kommenter gjerne!
Et "kunnskapens juletre"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar